cadeau valentijnDeze week was het Valentijnsdag. Ik hoop dat je de keuze hebt gemaakt om net als ik je geliefde dat speciale gevoel te geven dat je van hem of haar houdt. Bijvoorbeeld door een lief gebaar of een verrassend cadeautje. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken.

Om dicht bij de betekenis van Valentijn te blijven en omdat dit een belangrijk onderdeel is van mijn leven, zowel persoonlijk als in het ondernemen: de keuze voor een partner. Nogal belangrijk, want voor de rest van je leven toch? Als ondernemer heb je iemand naast je nodig die er altijd voor je is, voor je klaarstaat en je ondersteunt. Zo’n persoon heb ik gevonden en ik kan je vertellen: zonder haar was ik niet waar ik nu ben. Met een sterke vrouw aan mijn zijde durfde ik het aan om voor mezelf te beginnen.

Batterij opladen

Ook bij de keuze om vol voor groei te gaan steunt ze me. Natuurlijk botsen we wel eens als ik te veel of te snel wil en er daardoor wel erg weinig tijd overblijft voor het thuisfront. Het heeft ook goede dingen opgeleverd, zoals meer sporten (al was dat als sportverslaafde niet echt een lastige opdracht). Ook wandelen we regelmatig, dat werkt echt perfect als je je hoofd even leeg wilt maken. Als ondernemer draaien de radertjes bijna 24-7 door, dan is in het weekend en minimaal 1 avond per week niets werkgerelateerd doen eigenlijk een must. Ik probeer dit nu anderhalf jaar zo te doen, maar het werkt gewoon en zorgt ervoor dat de batterij telkens weer bijgeladen kan worden. Al te vaak heb ik om me heen gezien dat sommige batterijtjes in het rood gingen en dan ben je verder van huis.

Zeker in de beginjaren van mijn ondernemerschap werkte ik bijna dag en nacht. Dat is de aard van het beestje en ik ben het nog steeds aan het afleren. Mirjam helpt me daarbij en is onmisbaar. Ze herinnert me er regelmatig aan dat er meer is in het leven dan werken. En ze heeft compleet totaal honderd procent gelijk. Verlies daarom nooit je gezin, gezondheid, vrienden en vooral jezelf uit het oog.

Mensenwerk

Keuzes maken kan ook een ondernemer de nodige stress bezorgen. Als je wilt groeien, heb je mensen om je heen nodig. Maar wie zijn nou wel geschikt voor je bedrijf en wie vooral niet? Dat kan flinke hoofdpijn opleveren. Wat ik tot nu toe heb geleerd is dat je vooral op je gevoel moet afgaan. Natuurlijk zijn de juiste papieren de basis, maar die heeft bijna iedereen. Vraag jezelf eens af: met wie kun je zo een uur over het werk praten, maar ook net zo makkelijk over iets anders? Met wie heb je echt een klik? Je werkt namelijk niet samen met de juiste papieren, maar met mensen.

We groeien momenteel uit ons jasje met het bedrijf. Als iedereen op kantoor is, hebben we eigenlijk al te weinig werkplekken. Dus zoeken we geschikte bedrijfsruimte in de regio, liefst op een beetje centrale locatie (ik houd me aanbevolen voor tips). Kiezen dus. Het hoort bij het leven en het hoort bij ondernemen. Mijn devies: volg je gevoel en maak alleen keuzes waar je echt 100 procent achter staat.

WBD kiezen

Met ons bedrijf hebben we de keuze gemaakt voor het 4DX-model van Covey. Een van de belangrijkste aspecten van die filosofie is het stellen van een Waanzinnig Belangrijk Doel (WBD). Hier hebben we op timeclock.nl al eerder over geblogd. Ook dit vergt enkele keuzes. Want waar richt je je pijlen op? Meer omzet? Meer personeel? En welk WBD moeten mijn werknemers in het oog houden? Is die hetzelfde als mijn WBD? Het volgende blog wil ik verder ingaan op deze filosofie. Tipje van de sluier: een WBD is veel meer dan ‘meer omzet’.

En nu eerst een hotel regelen voor mijn Valentijnscadeautje: een weekendje weg.

Plaats een reactie

Delen wordt gewaardeerd