jacob-italie-2

Zomer 2015. Daar zat ik dan, ergens in Italië. Voetjes in het zwembad en met een glas Limoncello (die echte Italiaanse) onder een parasol. Mijmerend over de toekomst. Persoonlijk, maar met name ook professioneel. Ik had met TimeClock BV een goedlopende eenmanszaak opgebouwd in het bouw- en projectmanagement met een paar trouwe klanten en leuke opdrachten. Toch voelde het niet top. Ik wilde meer.

Het was diezelfde zomer dat ik voor de eerste keer een boek van Stephen Covey opensloeg. De knetterende oneliners en geniale opmerkingen en tips vlogen me om de oren. Natuurlijk dacht ik wel af en toe aan groeien, maar dat ging vaker over de sportschool dan over het bedrijf. Daar, aan het zwembad, begon het. Geïnspireerd door Covey, maar ook door mensen als Ben Tiggelaar en Ricardo Semler ging ik niet alleen dromen over groei, maar concrete plannen maken.

Niet zo makkelijk

Maar waar begin je zoiets, bedrijfsgroei? Daar kun je complete filosofische verhandelingen op loslaten. Voor mij kwam het neer op een paar simpele dingen: meer opdrachtgevers strikken, daarna mensen aannemen. Dat bleek dus allemaal nog niet zo simpel. Gelukkig begon de markt echt aan te trekken, maar als je het goed wilt doen, dan komt er veel meer bij kijken.

Het lezen van meerdere boeken heeft mij enorm geholpen bij het uitstippelen van de juiste weg voor mijn bedrijf. Al die boeken vol goede ideeën waren eigenlijk een zoektocht naar de juiste uitgangspunten die als leidraad konden dienen voor de toekomst. Want een ding werd mij al snel duidelijk: er is niet één goede weg voor bedrijfsgroei. Dat kan op verschillende manieren en met verschillende filosofieën.

Concrete stappen

De komende tijd wil ik met mijn blog meer vertellen over de keuzes, ideeën en concrete stappen die ik heb gezet om bedrijfsgroei te realiseren en wat we momenteel doen om dit proces op gang te houden. Niet alles ging in een keer goed, zeker niet, maar in een jaar tijd zijn we met TimeClock gegroeid naar een vaste schil van vijf mensen. De flexibele schil dus nog niet meegerekend.

Leren

Je mag best weten dat ik lang getwijfeld heb om met de wereld te delen hoe ik (met de nodige hulp, dat zeker) mijn bedrijf vanaf nul heb opgebouwd. Vragen als ‘is dit wel interessant om te delen?’ heb ik opzij gezet. Vast niet voor iedereen, maar wie weet heeft iemand er wel wat aan, haalt er ideeën of inspiratie uit. En zo niet, dan is het in ieder geval voor mezelf een leuke manier om over ondernemen na te denken en het te delen. Om te leren als het niet ging zoals de bedoeling was en de volgende keer wel de juiste afslag te nemen.

Mijn Blogs

Plaats een reactie

Delen wordt gewaardeerd